Arion Muziek
 
Muzikale Clown  

Muzikale Clown

Een ontwikkelingsprogramma voor pechvogels/geluksvogels met dyslexie

Leuke kans voor pechvogels/geluksvogels met dyslexie

Raadsel: Wat doen kinderen met dyslexie?
ze soms draaien roowden of om tellers

Juist: ze draaien soms de letters of woorden om. Gevolg: de hersenen zijn druk met het doorlopend herstellen van door-elkaar-geklutste beelden die de ogen doorseinen.

Kun je het je voorstellen? Geen wonder dat je dan moe wordt, of de concentratie niet meer kunt opbrengen. Logisch dat je dan af en toe ’s om je heen kijkt om te weten hoe de buitenwereld eruit ziet; waar onder en waar boven gebleven zijn. Want voor kinderen met dyslexie blijft nooit iets rechtop op z’n plek staan, de letters, de woorden... alles danst door elkaar heen. En wist je dit: goed kunnen lezen vraagt ook dat je kunt omgaan met de klank van letters.

Dat dansen is op zichzelf iets heel vrolijks, veelzijdig, creatief. En de wereld van klanken en muziek is heel mooi, boeiend, speels, grappig.

Wat jammer nou dat eigenschappen die eigenlijk heel leuk zijn, talenten waar mensen zelfs jaloers op zijn, bij kinderen met dyslexie voor problemen zorgen. Daar gaan we wat aan doen met kinderen die zich aanmelden voor Muzikale Clown.

Beelddenken en leesrichting: ook daar nog 's pech

Kinderen met dyslexie denken vaak niet in 'losse letters'. Knap eigenlijk, want ze kunnen dus met hele woorden tegelijk werken. Jammer dat ze niet in China of Japan wonen, waar er complete plaatjes voor elk woord zijn uitgevonden.

火 (vuur) + 災 (ramp) = 火災 (brand)

De schrijfrichting in ons land is van links naar rechts. Pech dus dat je in Nederland woont als je ogen van nature van rechts naar links bewegen. Maar dit is je kans: gebruik je creatieve talenten om de baas te worden over je eigen dyslexie. Op een dag ben je er trots op! Wees welkom.

Van knelpunt naar kans

Het is effectief vanuit de mogelijkheden te gaan denken. Een positieve benadering zoals bijvoorbeeld het boek "De gave van dyslexie" geeft houvast en biedt inzicht in je sterke kanten. Visuele stress pakken we aan met gerichte oefeningen. Ik werk met speelse en artistieke werkvormen die tegelijkertijd ondersteuning èn ontspanning opleveren.

Op een creatieve manier werken aan het zelfbeeld

Het bekende patroon is dat dyslectische kinderen dagelijks enorm veel faalervaringen incasseren. Te vaak worden ze gecorrigeerd in hun gedrag en leerprestaties. Ook motorisch zijn deze kinderen niet altijd de sterksten; Al met al een stelsel van aspecten dat fnuikend is voor zelfwaardering en vertrouwen.

Lesaanpak: kunst- en vliegwerk

Het oefenprogramma is vrolijk en fris. Via ruimtelijke spelletjes en kunstzinnige opdrachten gaan we concentratie- en leesproblemen te lijf. We maken gebruik van o.a. muziekinstrumenten, cd's, zingen, spelen, ritmisch bewegen, puzzels, ballen gooien, circustechnieken. Ook maken oog-, kijk- en coördinatie-oefeningen deel uit van het programma. En elke les bevat een kort onderdeel gericht op fysieke ontspanning met afwisselend elementen uit meditatie, yoga of ademoefeningen. Hoog in het vaandel staat: zijn-wie-je-bent.

Wie ben ik

Ik ben Astrid Bleys en ik heb sinds het jaar 2000 een zelfstandige praktijk met de naam Arion. Ik geef zowel muzieklessen als muzikale counseling. Het is mijn specialiteit om met een brede blik naar mensen te kijken en mijn eigen mix van ingrediënten in de lessen en begeleiding te verwerken. De basis daarvoor zijn de drie heel verschillende vakstudies die ik heb afgerond: muziek, biologie, en psychosociale hulpverlening (counseling). Ik ben de laatste jaren vooral enorm geboeid geraakt door het inzetten van "muziek als oplosmiddel". Voor kinderen noem ik het traject "Muzikale Clown", voor volwassenen heb ik het programma "Zing-geving" ontwikkeld, voor het losmaken van vastgelopen situaties.

Kosten

Het tarief wordt naar draagkracht afgesproken.

Er is plaats voor 1-3 kinderen per groepje. Afhankelijk van de situatie duurt de les 30 of 45 minuten wekelijks. Het lesmateriaal is altijd maatwerk, afgestemd op de vaardigheden en problemen die zich bij de leerlingen aftekenen.

Neem contact met mij op!