Muzikale Clown
Een ontwikkelingsprogramma voor pechvogels/geluksvogels met
dyslexie
Leuke kans voor pechvogels/geluksvogels met dyslexie
Raadsel: Wat doen kinderen met dyslexie?
ze soms draaien roowden of om tellers
Juist: ze draaien soms de letters of woorden om. Gevolg: de hersenen
zijn druk met het doorlopend herstellen van door-elkaar-geklutste beelden
die de ogen doorseinen.
Kun je het je voorstellen? Geen wonder dat je dan moe wordt, of de
concentratie niet meer kunt opbrengen. Logisch dat je dan af en toe
’s om je heen kijkt om te weten hoe de buitenwereld eruit ziet; waar
onder en waar boven gebleven zijn. Want voor kinderen
met dyslexie blijft nooit iets rechtop op z’n plek staan, de letters,
de woorden... alles danst door elkaar heen. En wist je dit:
goed kunnen lezen vraagt ook dat je kunt omgaan met de klank
van letters.
Dat dansen is op zichzelf iets heel vrolijks,
veelzijdig, creatief. En de wereld van klanken en muziek is heel mooi,
boeiend, speels, grappig.
Wat jammer nou dat eigenschappen die eigenlijk heel leuk zijn,
talenten waar mensen zelfs jaloers op zijn, bij kinderen met dyslexie
voor problemen zorgen. Daar gaan we wat aan doen met kinderen die zich
aanmelden voor Muzikale Clown.
Beelddenken en leesrichting: ook daar nog 's pech
Kinderen met dyslexie denken vaak niet in 'losse letters'. Knap
eigenlijk, want ze kunnen dus met hele woorden tegelijk werken. Jammer
dat ze niet in China of Japan wonen, waar er complete plaatjes voor elk
woord zijn uitgevonden.
火 (vuur) + 災 (ramp) = 火災 (brand)
De schrijfrichting in ons land is van links naar rechts. Pech dus
dat je in Nederland woont als je ogen van nature van rechts naar links
bewegen. Maar dit is je kans: gebruik je creatieve talenten om de baas
te worden over je eigen dyslexie. Op een dag ben je er trots op! Wees
welkom.
Van knelpunt naar kans
Het is effectief vanuit de mogelijkheden te gaan denken. Een
positieve benadering zoals bijvoorbeeld het boek "De gave van dyslexie"
geeft houvast en biedt inzicht in je sterke kanten. Visuele
stress pakken we aan met gerichte oefeningen. Ik werk met speelse
en artistieke werkvormen die tegelijkertijd ondersteuning èn
ontspanning opleveren.
Op een creatieve manier werken aan het zelfbeeld
Het bekende patroon is dat dyslectische kinderen dagelijks enorm
veel faalervaringen incasseren. Te vaak worden ze gecorrigeerd in hun
gedrag en leerprestaties. Ook motorisch zijn deze kinderen niet altijd
de sterksten; Al met al een stelsel van aspecten dat fnuikend is voor
zelfwaardering en vertrouwen.
Lesaanpak: kunst- en vliegwerk
Het oefenprogramma is vrolijk en fris. Via ruimtelijke spelletjes en
kunstzinnige opdrachten gaan we concentratie- en leesproblemen te lijf. We
maken gebruik van o.a. muziekinstrumenten, cd's, zingen, spelen, ritmisch
bewegen, puzzels, ballen gooien, circustechnieken. Ook maken oog-, kijk-
en coördinatie-oefeningen deel uit van het programma. En elke les
bevat een kort onderdeel gericht op fysieke ontspanning met afwisselend
elementen uit meditatie, yoga of ademoefeningen. Hoog in het vaandel
staat: zijn-wie-je-bent.
Wie ben ik
Ik ben Astrid Bleys en ik heb sinds het jaar 2000 een zelfstandige
praktijk met de naam Arion. Ik geef zowel muzieklessen als muzikale
counseling. Het is mijn specialiteit om met een brede blik naar mensen te
kijken en mijn eigen mix van ingrediënten in de lessen en begeleiding te
verwerken. De basis daarvoor zijn de drie heel verschillende vakstudies
die ik heb afgerond: muziek, biologie, en psychosociale hulpverlening
(counseling). Ik ben de laatste jaren vooral enorm geboeid geraakt
door het inzetten van "muziek als oplosmiddel". Voor kinderen noem ik
het traject "Muzikale Clown", voor volwassenen heb ik het programma
"Zing-geving" ontwikkeld, voor het losmaken van vastgelopen situaties.
Kosten
Het tarief wordt naar draagkracht afgesproken.
Er is plaats voor 1-3 kinderen per groepje. Afhankelijk van de
situatie duurt de les 30 of 45 minuten wekelijks. Het lesmateriaal is
altijd maatwerk, afgestemd op de vaardigheden en problemen die zich bij
de leerlingen aftekenen.
Neem contact met mij op!
|